Välkommen!

Välkommen till Sherlock Holmes i Sverige – den huvudsakliga källan för dig som söker bibliografiskt material rörande svenska böcker och artiklar om Sherlock Holmes. Bibliografin kommer att vara under konstant uppbyggnad 2008-2009, så ha överseende med att materialet ännu inte är komplett. Men redan nu finns fullständiga register över Conan Doyles Holmes-berättelser i svensk översättning samt register över parodier och pastischer. Läs mer om nuläget och vad som händer framöver i Om bibliografin.

Sherlock Holmes i Sverige öppnas officiellt idag den 16 oktober 2008, vilket också är Ted Bergmans 80-årsdag! Läs mer om Teds banbrytande bibliografiarbete i Om bibliografin och i hans eget förord till bokutgåvan av bibliografin 1991.

Grattis Ted! Det är med stor glädje jag hjälper din bibliografi att återfödas här på nätet. Än så länge ser vi bara dess första stapplande steg, men snart ska den växa. Den kommer förstås aldrig att växa färdigt – du om någon vet att en bibliografi aldrig, aldrig blir helt färdig, för när det sker har det redan hunnit komma nya tillägg – men med hjälp av alla som kan bidra med kompletterande upplysningar så ska det här bli en grundläggande vägvisning till Sherlock Holmes underbara (svenska) värld.

13 kommentarer »

  1. Vilket jättejobb du gjort Mattias! Ett väldigt bra initiativ och viktigt att Teds fantastiska insats finns tillgänglig på det här sättet. Well done!

  2. Bengt Eriksson said

    Himmel och pannkaka! Att du orkar. Minns fortfarande första gången vi sågs, tror jag, när jag intervjuade dej om utställningen på Sjöbo bibliotek.

  3. Åke Lidström said

    Fantastiskt! Nuff said!

  4. L-E Nygren said

    Det är bara att stämma in i hyllningskören – dels till Ted, både för födelsedagen och det imponerande ”grundarbetet”, dels till Mattias för den härliga fortsättningen. Även jag minns Sjöboutställningen, då jag lärde känna dig och Per Olaisen och gladdes åt er hängivenhet och energi.
    Jag fortsätter tidningsföljetongsefterforskningarna och hoppas på fler bilder till de spännande utgåvorna.
    Keep swinging!

  5. Johan Wopenka said

    Bra! Skoj! Behövligt!
    Och vilken fin hyllning till Ted på hans 80-årsdag!

  6. Ted said

    Tack tack Mattias!

    Sherlock Holmes: Surely the most valuable hunting-ground that ever was given to a student of the unusual (REDC)

    Jag säger som Mr Pickwick: If I had done but little good, I trust I have done less harm.

    /Ted

  7. Mattias B said

    Tack alla som besöker bibliografin! Kul med alla glada tillrop (bugar och bockar) – skönt att få bekräftat att det verkligen var en bra idé att förvandla Teds bibliografi till en sajt. Och som jag tidigare sagt, det största arbetet återstår, så materialet här kommer milt sagt att utökas under det närmaste året.

    /Mattias

  8. Anders Wiggström said

    ”Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredställelse och är den grund var på samhället bygger på”

    Well Done!

    /Anders

  9. Bjarne said

    Kære Mattias (og Ted),
    I er rigtig tarvelige ….
    Nu er jeg jo nødt til at lave en tilsvarende ”Sherlock Holmes I Danmark”.
    Hilsen
    Bjarne

  10. Mattias B said

    Bjarne, jag är hemskt ledsen om vi förstör din lediga tid… Men jag skulle verkligen se fram emot motsvarande dansk sammanställning!
    /Mattias

  11. Beatrice Andersson said

    hejsan!
    Så ni gillar Sherlock Holmes? Jag har 2 böcker som ni kanske är intresserade av.
    Sherlock Holmes Äventyr, första samlingen utgiven av boktryckeriet Gutenberg, Stockholm. Jan 1911
    Samt; En studie i rött. utgiven av C.P Påhlsons boktr. Oktober 1910.

    Med Vänliga Hälsningar
    Beatrice

  12. Mattias B said

    Beatrice: Tack för din kommentar! Dessa båda böcker finns i min samling. Du kan läsa mer om dem här: https://sherlockholmesisverige.wordpress.com/holmes-berattelser-av-conan-doyle/bocker-1910-1919/
    Båda böckerna finns i flera olika varianter – du kan ju se om du kan hitta vilken variant du äger av dem.
    /Mattias

  13. Beatrice Andersson said

    Mina böcker passar inte in på någon av dina beskrivningar. De är utgivna som en samling från nordiska förlaget. Båda har ett brunt omslag, jag har ca 6 st sådana böcker av olika författare.
    Har du något tipps om var jag kan sälja dem och vad jag kan tänkas få för dem?

    //Beatrice

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Kommentera

